Saturday, August 20, 2011

MASYARAKAT PRIHATIN

Hari ni tanggal 20 Ogos bersamaan 20 Ramadan. Diam tak diam, kata orang tua-tua, dah 20 hari kita berpuasa. Jap aje kan? Tinggal lagi 10 hari terakhir untuk kita sama-sama mengejar dan mengisi tabung amalan kebajikan kita.

Nek Ngah baru balik dari menghadiri Majlis Penyampaian sumbangan Ramadan kepada ibu-ibu tunggal serta anak-anak yatim anjuran LKPIM Cawangan Ayer Keroh. Majlis dimulakan dengan solat tasbih berjemaah. Ramai orang hadir. Syukur, alhamdullillah . . . .

Pada bulan Ramadan lah anak-anak yatim/miskin, ibu-ibu tunggal serta OKU mendapat perhatian sepenuhnya. Terutamanya anak-anak yang diam di Rumah-rumah Kebajikan. Mereka mendapat layanan istimewa . . ya lah . . dijemput berbuka puasa di Hotel-hotel, di rumah-rumah VIP. Syarikat, corporate semua berlumba-lumba untuk menunjukkan keperihatinan mereka terhadap golongan ini . . . dapat 2, 3 pasang baju raya, kasut, beg, duit raya lagi . . Itu dari satu company. Kalau 5 company? . . . Alahai, mewahnya! So much so, ada budak-budak kat rumah kebajikan tu pandang rendah sekiranya mereka diberi makan jamuan nasi putih dan masak asam pedas je yang dihantar ke tempat mereka oleh NGO tertentu. Amboi . . sombong lak! Ya lah mana nak compare dengan makan kat hotel-hotel terkenal tu! Korperat beri duit Raya RM100 seorang, kita beri RM10 je. Where got same?


Whatever . . . Nek Ngah bersyukurlah juga pasal masyarakat Malaysia kita ni masih ada perasaan kasih sayang dan empathy terhadap golongan yang kurang bernasib baik. Walaupun timbulnya once in a blue moon. Seeloknya jangan tunggu Ramadan je, ok?

SELAMAT MENYEMPURNAKAN IBADAT 10 HARI YANG TERAKHIR INI
dan
didoakan ketemu dengan LAILATUL QADAR.

No comments:

Post a Comment