Saturday, April 2, 2011

MAHA AGUNG ALLAH

Nek Ngah baru balik dari bermusafir ke bumi Allah di tanah Kwantong Cina - GUILIN to be exact. Nak tahu mana letak tempat nya boleh surf Internet lah. Ni Nek Ngah nak ciiita kat sini pasal tersentuhnya Nek Ngah dengan keagungan ciptaan Allah yang belum pernah Nek Ngah saksikan di mana-mana. Nek Ngah dah tenguk dengan mata sendiri Grand Canyon di USA, Niagra Falls di Canada, Milford Sound di South Island, New Zealand. Kesemuanya amat menyentuh perasaan. Yang terbaru ni buat Nek Ngah menitiskan air mata . . . betul ma, tak bohong punya! Cuba lihat gambar di bawah ni . . . .

Ya, ini ialah pemandangan dalam gua batu kapur (limestone cave) di pergunungan Guilin. Nak masuk kena tiket harga 130 Yuan (RM 65). Patutlah pun. Gua ni dijaga rapi dan dengan kepakaran pemasangan lampu China, tersangatlah indah gua ini. Gambar atas tu ialah 'stalactites' , kapur yang menitis berjuta-juta tahun hingga membentuk tirai seperti itu. Kita kena berjalan naik turun tangga, mendatar ke kiri, ke kanan sampai lebih 2 km berjalan naik turun you! Tak boleh ambil gambar sambil berjalan tau . . floor dia licin pasal air menitis dari siling. Uwahhhh . . . uwahhh . . Masya Allah . . Allahu Akbar. Tu je Nek Ngah ucapkan bila Guide tunjukkan satu persatu bentuk yang terhasil. Maha Agung Allah!

Satu lagi yang di atas ni Nek Ngah sangat kagum. Bawahnya ada kolam air, tu nampak bayanganya kan?. Nek Ngah agak dalamlah jugak airnya. Tapi salah . .. Guide tu kata cuma 10 cm je! Subhanallah! Kalau kita gunakan imaginasi kita, kita boleh bayangkan macam-macam bentuk. Orang Cina nampak bentuk Buddha dia, 'monks' dia, lalu mereka sembah, merak dengan ekornya berkembang, payung dan macam-macam lagi. Nek Ngah cuma nampak keagungan ciptaan Tuhan.

Ya Allah, Pencipta langit-langit dan bumi dan semua yang ada di antaranya. Kaulah Maha Agung! Allahu Akbar!

No comments:

Post a Comment