Monday, December 27, 2010

LAIN DULU LAIN SEKARANG

Kali ini Nek Ngah nak cerita sikit pengalaman Nek Ngah tinggal di Makkah pada tahun 70an dulu. Lama dah tuuu . . . kan? Tapi masih segar dalam ingatan.

Masa tu tak ada pakej haji ke, muassasah ke. Tabung Haji cuma uruskan hal berangkat pergi balik. Kat sana jemaah di bawah kelolaan Pak Sheihk Arab yang biasanya akan datang ke Malaysia sebelum musim haji untuk melobi jemaah supaya mengikut jemaah mereka. Mereka menyediakan tempat tinggal jemaah di Makkah dan Madinah dan menguruskan segala perjalanan ibadat haji kita orang. Pada tahun 1974, Pak Sheikh Nek Ngah namanya SIRAJ BAKUR. Rumahnya dekat sangat kat Masjid masa tu, dekat rumah kelahiran Nabi s.a.w. Tahun 1977 Nek Ngah ikut jemaah Pak Sheikh ABDULLAH dan anak-anaknya. Kenal mereka masa haji 1974 dulu. Rumah mereka di Sugulail dekat rumah Sayidina Ali, di lorong belakang rumah kelahiran Nabi s.a.w. Alahai . . . sekarang dah tak de dah . . . dah clear langsung.

Rumah Pak Sheikh ni bertingkatlah juga. Tapi dibuat dari tanah je - tangganya mak tuan . . . tak tentu jarak anak-tangganya (kadang-kadang rapat, kadang-kadang jarang). Lorong tangga gelap dan sempit. Di rumah Pak Sheikh Abdullah, Nek Ngah dan Mak dapat bilik khas untuk 2 orang di tingkat paling bawah - tiada katil pun. Kami tidur atas lembek (tilam yang nipis). Kita orang kena masak sendiri. Oleh itu first thing bila sampai Makkah ialah beli dapur minyak, cerek air dan 1 periuk kecil. Arwah Mak pakar masak dalam keadaan terhad ni. Dengan 1 periuk kecil, Arwah boleh masak nasi, lauk sayur dan 1 masak pedas ayam ke, daging ke, ikan ke! Nek Ngah tukang kemas dan basuh pinggan (hee . . hee . .)

Ini gambar Mak Nek Ngah di 'dapur' bilik kami. Masak dalam bilik tidur, you!

Tenguklah keadaan bilik tu, tapi Alhamdullillah . . . selesa lah juga untuk 2 orang. Tapi satu Nek Ngah tak tahan ialah toilet dia - attached bathroom lah juga, tak berbau, tak de WC yang duduk punya, cuma ada satu lubang dan pakai jerus je. Hee . . hee . .

Air minum kena beli daripada orang Yemen, yang pikul 2 tong air (bukan zam-zam pun!) ke hulu ke hilir. Dulu mana ada air mineral, yek. Air sangat berharga masa tu tau, lebih berharga dari minyak diesel.Yang gambar ni - Mak Nek Ngah dengan khadam Pak Sheikh, lupa lak nama dia - dari Pakistan - di satu sudut ruang bilik. Mereka bersimpuh atas lembek (tilam) yang Nek Ngah ceritakan tu. Nek Ngah tidur atas lembek tu lah.


Gambar atas - Tempat tidur Nek Ngah Haji baru-baru ni. Camna?

Akhir sekali gambar ini diambil dalam ruang tamu bilik Pak Sheikh dan famili di tingkat paling atas - betudung hitam tu isteri Pak Sheikh Abdullah, 3 puteri kesayangan mereka paling kanan dalam gambar - Thana', Amal dan si comel Khulud. Simple je tempat kediaman mereka. Yang pentingnya tempat tinggal mereka sangat hampir dengan Masjid al-Haram.

Tetapi sekarang semuanya tinggal kenangan. Tiada satu tanda pun yang wujud yang membuktikan mereka pernah tinggal di sini. Mana agaknya keluarga ini, ye. Satu masa dulu mereka sangat rapat dengan Nek Ngah. Alahai . . . . Aina antum ?

No comments:

Post a Comment