Friday, June 6, 2014

ANGKOR WAT


Rasa teruja bila nak ke Angkor Wat. Maklumlah dah belajar masa kat sekolah dulu 'one of the seven wonders of the world' macam Borubudor & Perambanan di Jogjakarta, Indonesia.

Rombongan KSD Travel dari Melaka
Pada 28 Mei 2014, Rabu, hari terakhir di Cambodia, kami dibawa ke Kompleks Angkor Wat.
Satu peristiwa yang tak dapat saya lupakan ialah bila saya terjatuh 'turn turtle' kata Nora dalam berjalan kaki menuju ke sana. Jalannya tidak rata lagi pun baru selesai hujan. Nasib baik tiada kesan apa-apa pada badan saya. Allah melindungi, dapat saya berjalan 600 meter, naik-turun tangga dan menikmati kesenian orang dahulu kala.

Kepingan-kepingan batu berumur beribu tahun dahulu
Suka tenguk pelbagai seniukir dinding dan mendengar cerita sejarah yang disampaikan oleh guide Yunos yang sangat pandai bercerita. Walaupun ada 3 orang yang mendengar (kerana ahli rombongan yang lain kepenatan, tidak ikut keseluruhan kawasan) Yunos bercerita dengan penuh bertenaga.

Guide Yunos (kanan) sedang bercerita
Tertunailah sudah hajat saya nak berada di salah satu Kompleks Warisan Dunia UNESCO, The Angkor Wat, lawatan yang memberi banyak kesedaran kepada saya. Teringat saya kepada salah satu firman Allah swt di dalam Al-Quran, maksudnya seperti ini : "Berjalanlah kamu dimuka bumi ini dan lihatlah betapa kesudahannya hal manusia ..." Semoga menjadi iktibar kepada saya.

Pictures will tell a thousand words... jadi saya tak payahlah bercerita lagi....

Berdiri ke kaunter tiket, gambar dirakam atas tiket. Terima kasih!

Dahulu mencatitkan peristiwa melalui gambar-gambar 'bas relief' di dinding

Cam mana.. ok tak lagi?

Seronoknya bila beramai..

Kalau penat duduk dulu!

Ni pulak cam mana?

Nak panjat ke tak ndak?

Seni ukir halus atas dinding menunjukkan kesuburan wanita


Aksyen lagi kita!

We were here!

Penat berjalan kaki... balik ke Hotel naik Tuktuk.
Tiket masuk harus berada dengan kita sentiasa

No comments:

Post a Comment