Tuesday, June 5, 2012

JET LAG - PENATNYA, NGANTUKNYA . . .


Selama di Turkey, kami singgah di beberapa bandar yang di antara satu dengan satunya beratus-ratus kilometer. Hari pertama lagi dari rumah di Melaka bertolak jam 5.00 pagi dengan van yang disewa khas. Berlepas lebih kurang jam 10.30 pg. dari KLIA ngan Qatar Airlines (good airline) - 6 jam terus transit di Doha, Qatar. Tak sempat nak berlunjur, dah didera cepat naik kplterbang lain ke Istanbul - 4 jam baru sampai. Bila kita ke Barat, bilangan jam kita bertambah. Jadi bukan 24 jam sehari, pada hari tu di Turkey, kita dapat 29 jam hari Ahad! Tak singgah di Istanbul, terus naik bas ke Busra, lagi 2 1/2 jam. Hai . . . penatnya!

Di bumi Turkey, kami bermalam di Busra, Pamukkale, Cappadocia (2 hari), Bolu dan Istanbul (2 hari). On the way singgah tempat-tempat penting dan menarik. So imagine lah . . kalau bermalam semalam je, kena letak luggage luar pintu jam 6.00 pg. Subuh jam 3.45 pg. lebih kurang. Kenalah bangun jam 3.30 pg. kan? Bas bertolak dari hotel jam 7.30 pg. Jalan, jalan, jalan tenguk-tenguk tempat kena guna kaki lagi. Alhamdulillah . .  Nek Ngah tak semput, tak selsema. Cuaca dan udara di sana cerah dan bersih. Nek Ngah suka perhatikan langitnya yang luas, awan-awan putih berkepul-kepul, dan tanahnya yang terbentang luas subur. Sana musim ni, maghrib dia jam 8.30 malam. Jadi sempatlah berjalan siang yang panjang dan sempat sampai hotel sebelum maghrib . . nak solat jamak Zohor dan Asar . . Dah solat jamak Maghrib - Isyak, terus bum tidur . . . penatnya!
Di Istanbul melawat kompleks Topkapi, Masjid Biru dan Muzium Hagia-Sophia yang letaknya dekat-dekat, tak leh naik bas. Kenalah menapak! Lah . . jauhnya!  Penatnya! . . .

Bila balik ke Melaka, dapat "jet lag" . . perubahan masa . . tak dapat lelap sampai 2.00 pg. Kalau kat Turkey baru jam 9.00 mlm. Masih ingat jam kat Turkey! Apa lagi, esoknya kesiangan lah. Ya ampun! Ngantuknya! . .  ..

3 comments:

  1. Kak N..walaupun penat tapi fun kan? all of us semua enjoy..happy..

    ReplyDelete
  2. Yeah, yeah Feeyza datang rumah kak N!
    Memang seronok jalan dengan all ladies group.
    Kak N suka country side dia.

    ReplyDelete