Tuesday, July 26, 2011

KUNMING 3 : MAKAN-MAKAN DI RESTORAN

Semasa bersantai di rantau, kita perlulah mencari tempat-tempat makan yang sah halal. Bagi kami yang mengambil pakej perjalanan, pihak pengurusan menyediakan restoran-restoran Muslim. Tempat-tempat yang kami lawati mudah mendapatkan makanan halal kerana telah banyak pelancong Muslim ke negeri China. Lagi pun negeri China mempunyai bilangan Muslim yang lebih ramai dari Malaysia. Tapi kenalah cari tempat-tempat yang tertentu. Kalau di pendalaman susah kot.

Makanan yang disediakan masak cara dia lah. Satu minggu tak dapat masak asam pedas atau ikan goreng cili. Biasanya rombongan Malaysia akan bawa bekalan tambahan untuk buka selera seperti sambal tumis, serondeng daging, acar buah, sambal ikan bilis, keropok dsbnya. Breakfast walaupun disediakan oleh pihak Hotel, kami tak turun kerana tak berselera . . . al-maklum! So . . kami bawa bekal nasi himpit berketul-ketul cukup untuk 6 hari di sana dan juga roti. Berkumpul dalam satu bilik dan bersarapanlah beramai-ramai - kopi, teh pun bawa dari rumah. Seronok gitu . . .
Makanan yang disediakan kebanyakannya kami minta sayur kerana sayur mereka sangat segar. Ada yang tak pernah didapati di negeri kita. Decor restoran ala-ala Arabia, juga uniform pelayan-pelayannya. Makan gunakan sepit (masalah bagi Nek Ngah). Tapi kami mintalah sudu garpu. Ada restoran tu tak de garpu! Macam-macam hal!

Nampak tak tupperware kat depan tu? Ada bekal sambal tumis dari Melaka.

1 comment:

  1. sonoknya.....cite la lagi berapa kos gie sana...brp jam perjalanan...budget bwk g sana.....tq

    ReplyDelete