Wednesday, January 5, 2011

LANGKAWI - BUNTING, MONYET

OK ni last - nak sambung cerita pasal lawatan ke Pulau Tasik Dayang Bunting.


Terdapat ramai orang dah pun sampai kat pulau tu - kat jeti nampak ada yang baru sampai, ada yang dah nak balik.


Rupanya nak sampai ke Tasik Dayang Bunting tu kena trekking naik bukit turun bukit. Satu yang tak berapa syok dalam perjalanan tu terdapat banyaknya si kawan monyet (kera). Takut pulak Nek Ngah! Ya lah . . . monyet liar kan . . . dia datang kat kita nak dapatkan makanan. Garang pulak tu, siap tunjuk taring lak! Pandai nak selongkar beg bimbit pelawat, sampai lipstick kawan pun dia ingat makanan! Satu lagi kat sini tak de gerai jual makanan. Teka je lah sebab apa! Jadi kalau nak makan bekalan jajan yang dibawa, kena sorok-sorok lah.



Penat mendaki, kena turun pulak hingga sampailah ke Tasik tu. Lihat gambar bawah :


Nampak tenang je. Nek Ngah boleh bayangkan senario seorang tuan puteri kayangan dan dayang-dayangnya turun mandi, siram menyiram sambil bernyanyi dalam kolam macam kat dalam filem 'Jula-Juli Bintang Tujuh' dulu tu . . . . . Kata kawan, mengikut legenda, sesiapa yang minum airnya ( ya lah perempuan yang berhajat nak mengandung) kalau airnya rasa tawar, nanti dia akan mengandung. Tu legenda tau . . . tak leh caya punya!


Nek Ngah celupkan kaki je, main-main air. Sejuk air dia . . . Ada kawan tu siap bawa botol nak bawa airnya balik! Macam-macam . . . Oh ya, kat tasik tu tak de lak monyet berdekatan.

Ok lah tu je cerita Nek Ngah kali ni. Jumpa lagi, K?

1 comment:

  1. Assalamualaikum Tuan/Puan.

    Saya mohon maaf pada Tuan/Puan untuk boleh iklan sedikit disini, semoga kebaikan hati Tuan/Puan untuk memberi izin iklan ini, menjadi amal ibadah disisi Allah SWT hendaknya amiin….

    Salam dari Kita Holidays Travel & Tour Indonesia.
    Kalau Tuan/Puan nak melawat ke Indonesia, jangan risau hati sila hubungi :

    KITA HOLIDAYS TRAVEL & TOUR INDONESIA
    Tour operator & Travel Agency

    Sebuah serikat yang punya legalitas di Indonesia, memberikan pengkhidmatan tour ground handling di beberapa daerah yang favorit untuk di lawati. Kami arrange secara profesional dan dengan penuh rasa kekeluargaan, juga dengan harga tour yang sangat berpatutan sekali seperti ke : Padang dan Bukittinggi Tour, Aceh Tour, Medan Tour, Jakarta dan Bandung Tour, Jogjakarta Tour, Bali Muslim Tour dan sewa kenderaan.

    Contact person : Amsyahril
    Mobile : +6285263007445 ( WhatsApp )
    E-Mail : am_holidays@yahoo.com / kita_holidays@yahoo.com / kitaholidays@yahoo.com.



    ReplyDelete