Friday, August 12, 2011

DAH KHATAM

Alhamdullillah . . Alhamdullillah . . Alhamdullillah . . . .

Pagi tadi kan, lebih kurang jam 11.00pg, Nenek-nenek yang buat Tadarus kat rumah kita tu telah selamat khatamkan Al-Quran. Syukur pada Allah . . Kami tidak rancangkan tetapi khatamnya terkena lak pagi Jumaat yang mulia ini. Mudah-mudahan ini petanda baik dan berkat. Jadi maknanya kami ambil 11 hari untuk khatam tadarus dengan baik (rasa Nek Ngah lah) dan lancar. Alhamdullillah sekali lagi.

Semasa baca doa kahtam tu dalam Bahasa Melayu, tiba-tiba Nek Ngah rasa tersangat sayu dan hiba. Habis keluar air hidung Nek Ngah!!! Nenek-nenek member Nek Ngah pun kelihatan mengesat-ngesat si air mata . . . .Alahai Al-Quran . . . Wahai adik-adik, wahai anak-anak, wahai cucu-cucu Nek Ngah . . . cintailah Al-Quran, bacalah ianya setiap hari, jadikanlah dia your Best Friend. Moga-moga nanti Best Friend kita ni akan teman kita dalam kubur yang gelap nanti. . . . Eh eh Nek Ngah . . sentimental pulak!

Tadarus kami tak habis di sini. InsyaAllah Nek Ngah dah rancangkan untuk teman-teman Nek Ngah membuat Khatam Tadarus Al-Quran Berjemaah pada 10 hari terakhir Ramadan, kali ini di rumah tempat kita orang biasanya adakan kelas ngaji di Bukit Baru, rumah Kak Hajah Pipah. Semoga Allah izinkan . . .

Lihatlah sumbangan oleh-oleh sempena Khatam, Macam-macam ada maaa . . Syukran!

Ni gambar close-up - nasi kunyit (tak leh tinggal), puding mangga, jeruk limau, buah-buah, air kelapa, air Milo kotak, telur berkat. Kuih Tat pun ada . . Yang tak nampak : sarung kotak tisu (dari Kunming - Nek Ngah) dan beg ponjot (juga dari Kunming - Nek Lang)

Ni lak air mineral sumbangan Nek Eton - air doa semoga berkat!

Dan ini lah dia Nenek-nenek muda yang telah berjaya mengkhatamkan Tadarus Al-Quran dalam 11 hari. Tahniah semua!

2 comments:

  1. nek ngah,
    tart tu ada lebih tak?....seronok nya tgk nenek2 cun sume khatam....semuga bertambah berkat majlis seperti ini...

    ReplyDelete
  2. hee . . hee . . meh lah sini! Nanti Nek Ngah buat yang spesel punya tat!

    ReplyDelete